Den enkelte elev har en forpligtelse til at tage kontrol over sine handlinger og ytringer.
Vi forventer, at eleven møder frem hver skoledag og til tiden og er veludhvilet. Også at lektierne er lavet og i øvrigt har styr på skoletasken med bøger, penalhus mm. Forældre og elev deler ansvaret om at leve op til disse forventninger.
I undervisningen forventer vi, at eleven er fokuseret, lytter til de andre og siger først noget, når man har fået ordet af læreren.
Parkskolen prioriterer, at eleverne har et godt sammenhold på tværs af hele skolen. Og at eleverne optræder med ansvar over for hinanden.
Alle klasser har en venskabsskabsklasse. I dette fællesskab kan en ældre klasse besøge sin yngre venskabsklasse og læse højt eller hjælpe med matematikopgaverne.
Ved sportsarrangementer tager de ældste elever hånd om de yngre elever. De følges ad og laver aktiviteter sammen.
Alle klasser er på lejrskole hvert skoleår. Her gør eleverne noget sammen og lærer noget sammen. Og de bliver bundet sammen. Det er målet for opholdet, uanset om eleverne bevæger sig ud i naturen, besøger en af vores danske byer eller udforsker en europæisk hovedstad.
I skolens kantine spiser eleverne sammen med deres klasse og lærere.
Ved at eleverne i forskellige situationer hygger sig og hænger ud med hinanden, knytter de venskabsbånd. Dette er med til skabe tryghed og forebygge mobning.
Eleverne er på skift kantinedukse. Efter måltiderne hjælper børnene med at rydde af og feje gulvet.
Det sker også, at elever fra de ældre klasser hjælper til i køkkenet med at tilberede maden.
Som lille friskole midt i byen har Parkskolen fokus på tid til nærvær, trivsel, læring og dannelse for den enkelte elev. Det kommer til udtryk når vi spiser sammen, er sammen uden mobiltelefoner, rejser på lejrskole sammen, er på udeskoledag sammen, lærer sammen og løser de uoverensstemmelser, der måtte opstå, sammen.
Vi vurderer de forskellige klassers kvotienter individuelt pr. klasse, men som udgangspunkt er der op til 20 elever i klasserne i indskolingen, 22 i mellemtrinnet og 24 i udskolingen.
Ved optag af nye elever foretager skolens ledelse en vurdering sammen med den pågældende klasselærer, om klassen kan rumme en ny elev.
Derfor kan nogle klasser have flere elever end det fastsatte udgangspunkt, mens andre klasser vil kunne lukkes for nye elever, selvom der er færre elever i klassen end det fastsatte udgangspunkt.
Fokus er i sidste ende på børnenes trivsel, læring og dannelse.