På Parkskolen prioriterer vi, at vi har det godt med hinanden. Det sker, når både lærere, elever og forældre bidrager til et positivt fællesskab på skolen. Desuden når vi er ærlige og tillidsfulde og har respekt for hinanden.
Ansvaret for klassens trivsel er fælles. Det ligger både i skolens og forældrenes hænder. Det er derfor skolens forventning, at man som forælder er bevidst om dette ansvar, og at man er en aktiv medspiller i opgaven med at skabe god trivsel i sit barns klasse.
Når problemer eller konflikter opstår, ja, så forsøger vi at løse dem i en god dialog, hvor vi lytter og lever os ind i det, vi hver især udtrykker.
Vi tror på, at både forældre og de voksne på skolen vil barnet det bedste.
Uoverensstemmelser mellem elever forsøger vi at løse i skoletiden. Men en konflikt kan leve videre, når skoledagen er forbi. Her forventer vi, at forældrene tager over ved fx at kontakte hinanden for i samråd at løse problemet.
Når der har været større konflikter mellem børnene i skoletiden, vil vi naturligvis informere de pågældende forældre om uoverensstemmelserne.
Vi forventer, at forældrene omtaler skolen og medarbejderne loyalt. Også at den løbende dialog mellem forældre og skolens personale sker i en god og anerkendende form. Dette er med til at sikre det enkelte barns udvikling og trivsel. Det bidrager til det gode arbejdsmiljø for personalet. Og det styrker relationen mellem forældre og skolens medarbejdere.
Bestyrelsen indkalder ca. 3 gange årligt til praktisk arbejde på Parkskolen.
Arbejdet kan både være rengøring, maling af et klasseværelse eller andre projekter. Arbejdsdagene giver desuden hyggeligt samvær og medvirker til at styrke samarbejdet om børnenes skolegang.
Ved indmeldelse forpligter forældrene sig til at deltage i mindst én arbejdsdag pr. skoleår.
Hver klasse afholder ét forældremøde pr. skoleår i hver klasse. Det finder sted i begyndelsen af skoleåret.
Hver klasse nedsætter et forældreråd, som består af mindst to forældre. Forældrene arrangerer to forløb for klassen i løbet af skoleåret, hvor børnene har mulighed for at hygge sig sammen efter skoletid.