Lovpligtigt

Parkskolen er som friskole underlagt nogle lovkrav. På disse sider har vi samlet de områder, som vi skal offentliggøre på vores hjemmeside.

På Parkskolen har vi valgt at have en ekstern tilsynsførende gennem Herning Kommune

Vores tilsynsførende er Niels Kristian Andersen fra Herning kommune.

Niels Kristian skriver om sig selv:

Jeg er 69 år og har i 45 år arbejdet i det danske skolevæsen – 28 år som leder.

Jeg er uddannet lærer og har gennem mine arbejdsår suppleret min læreruddannelse med yderligere uddannelse inden for det pædagogiske og det ledelsesmæssige område.

I december 2021 blev jeg autoriseret som tilsynsførende og er lige nu ansat som tilsynsførende konsulent for Herning kommune, hvor jeg pt fører tilsyn med fire skoler.

Jeg vægter højt, at enhver skole skal være et godt og trygt læringssted for børnene og et godt arbejdssted for alle medarbejdere.

Niels Kr. Andersen

Herunder kan du se de seneste tilsynserklæringer

På Parkskolen har vi valgt at følge de forenklede fælles mål.

Forenklede Fælles Mål fastsætter nationale mål for, hvad eleverne skal lære i skolens fag og emner samt børnehaveklassen.

Herunder er et link til UVM’s side om fælles mål

Herunder kan du se resultatet af Parkskolen karaktergivning

Links henviser til undervisningsministeriets hjemmeside, hvor du kan se Parkskolen karaktergennemsnit, overgangsfrekvens, samt socioøkonomisk reference.

Undervisningsmiljøet er en vigtig forudsætning for elevernes trivsel og læring. Vi har løbende fokus på undervisningsmiljøet, da vi ønsker et godt og givende miljø for vore elever.

I følge loven skal vi minimum hvert tredje år lave en undersøgelse på vores undervisningsmiljø.

Nedenunder kan du læse de seneste rapporter.

På disse sider kan du læse om, hvordan vi arbejder med evaluering på vores skole. I friskoleloven er der nogle krav til evalueringen, som vi skal overholde. Det gør vi gerne, da vi mener at evaluering er et vigtigt værktøj, til at skabe bedst mulig læring for den enkelte elev, samt lave den bedst mulige skole.

Evaluering af elevernes udbytte

Parkskolen foretager løbende evaluering af elevernes udbytte for at kvalificere undervisningen med udgangspunkt i den enkelte elev. Hvordan evalueringen foretages, afhænger af faget og det pågældende forløb med hensyntagen til den enkelte læres faglige autonomi.

Parkskolen har blandt andet investeret i forskellige IT-portaler der kan understøtte lærerne i deres evaluering.

Nogle af de IT-portaler er:

  • Klassetrivsel – der kan bruges til faglig og social evaluering af den enkelte elev og klassen som helhed
  • Matematikfessor – matematiske test
  • Grammatip – dansk test, med fokus på stavning og læsning.
  • Aktiv time – hvor eleverne kan gå rundt og besvare opgaver som den enkelte lærer har lavet.

Derudover testes eleverne hvert år i matematik, med MG-testen fra forlaget Hogrefee.

I 8. til 10. klasse får eleverne 2 standpunktskarakterer i alle fag (minus valgfag). Første gang er december måned og anden gang er i maj.

Skole-hjem samarbejde

Parkskolen har 2 faste forælderarrangementer i løbet af et skoleår.

I starten af skoleåret afholder vi et forældremøde, hvor forældrene mødes med deres barns klasselærer og evt. faglæreren i dansk eller matematik. På forældremødet præsenteres planer og tanker for skoleåret, samt mål for undervisningen.

Midtvejs i skoleåret afholder vi en skolehjemsamtale, hvor lærerne, eleven og forældrene drøfter elevens faglige og sociale udvikling. Ved skolehjemsamtalen fastlægges desuden målene for den nærmeste fremtid.

I løbet af skoleåret sender klasselæreren regelmæssigt forældrebreve, hvor der bl.a. informeres aktuelle faglige og sociale tiltag i den pågældende klasse.

Derudover benyttes intrasystemet til at kommunikere med forældre blandt ved manglende afleveringer eller lektier der ikke er blevet lavet.

Derudover evalueres der løbende, hvor eleverne får feedback på fx en given opgave, en arbejdsproces, en social proces eller lign.

Parkskolen opfordrer forældrene til at kontakte en pågældende lærer, hvis de ønsker en status på deres barns faglige og sociale udvikling.

Evaluering af den samlede undervisning

På Parkskolen har vi fokus på evaluering. Evaluering er et vigtigt værktøj til at vores undervisning løbende udvikles, forbedres og fastholdes.

Vores lærermøder har evaluering som et gennemgående tema. Her evalueres f.eks. emneuger eller udeskoledage. Vi tror, på at en fælles evaluering og vidensdeling er med til at kvalificere vores arbejde.

Herunder kan du se Parkskolens seneste evaluering af den samlede undervisning: fokus, evalueringsformer, resultat, opfølgningsplan samt tidspunkt for næste evaluering: