Uddannelsesvejledning

Uddannelsesvejledningen forestås af UU-Herning – Ungdommens Uddannelsesvejledning

I 8. klasse tager skolen stilling til, hvorvidt eleven har et øget vejledningsbehov eller ej.
De elever, der ikke vurderes at have et særligt vejledningsbehov, modtager individuel vejledning fra E-vejledningen, og kollektiv vejledning fra UU.

I undervisningen på skolen udfordres elevens valg af uddannelse med henblik på relevant efterfølgende beskæftigelse.
Elever, der har et særligt vejledningsbehov, vejledes individuelt og i grupper af UU. Disse elever
tilbydes brobygningsforløb i 9. klasse og vil efter behov gennem særlige vejlednings- og undervisningsforløb blive støttet i overgangen til en ungdomsuddannelse eller produktionsskole.

7.kl.
Den første kollektive vejledning gennemføres i slutningen af skoleåret.

8.-10. Kl.
Der gennemføres kollektiv vejledning for alle og individuelle/gruppesamtaler og aktiviteter med elever, der er
vurderet ikke uddannelsesparate.

I 8. klasse skal alle elever deltage på 5 dages introduktionskursus, der består dels af 2 x 2 dage på en ungdomsuddannelse samt af en 5. dag, som er arrangementet Skoleskills på Herningsholm Erhvervsskole.
Der kan laves aftaler om erhvervspraktik efter aftale med skolen.

I 9. klasse kan ikke uddannelsesparate elever deltage i brobygning og evt. erhvervspraktik.

I 9. klasse kan der søges specialpraktik og laves aftaler om erhvervspraktik efter aftale med skolen.
Information om tilmelding til ungdomsuddannelser sendes direkte fra undervisningsministeriet til alle forældre via e-boks.
Forældre og elever kan få bistand til dette af E-vejledningen.
Elever med et særligt vejledningsbehov tilmeldes ungdomsuddannelse eller anden aktivitet i samarbejde med UU.
Forældre vil blive inddraget i form af informationsbreve og forældremøder.
Ungdomsvejledning – vejledning af 16-25 årige
For unge, der har forladt folkeskole, friskole eller efterskole og endnu ikke er uddannelsesparate, tilbyder UU
vejledning om ungdomsuddannelse.
Der kan rettes henvendelse til UU- Herning, Godsbanevej 1, 7400 Herning.
Se endvidere oplysninger på hjemmesiden ungeenheden.herning.dk.
Der kan også tages kontakt til den nationale virtuelle vejledningsportal på www.evejledning.dk