Vores skole

På Parkskolen arbejder vi ud fra tre grundlæggende anskuelser.

Vi har et særligt fokus på de styrker og det potentiale, det enkelte barn har i sig. I hverdagen bestræber vi os derfor på at udfordre barnet, så det fagligt, socialt og personligt udvikler sig. Og at det sker i et tempo, der er naturligt for barnet.

Vi mener, at børn går i skole for at udvikle det, de kan. Ikke fordi de mangler noget.

Børn lærer bedst, når kroppen også er med.

Vi har masser af gedigen undervisning i klasserne. Børnene læser og snakker om tekster, dividerer og ganger og lærer om de tyske verbers bøjninger.

Men af og til hopper vi uden for klasseværelset. Hér kan vi fx løbe os frem til de korrekte svar på gangestykker eller ords placering i ordklasser.

Bevægelsen fortsætter, når vi jævnligt rykker klasseværelset og undervisningen væk fra skolens adresse. Vi er nemlig certificeret DGI udeskole. Derfor spiller vi på udebanen ved at besøge fx Biblioteket eller cykle ud til et af byens museer.

Eller vi sender børnene rundt i byens gader på et QR-løb, hvor de undervejs skal løse faglige opgaver.

Ofte går vi også på opdagelse i naturen. Det kan være med et fisket i hånden og hen til en sø for at undersøge dyre- og plantelivet under vandoverfladen.

Hjemme igen og med tid til frikvarter kan bevægelsen fortsætte på hoppepuden i skolegården eller en tur rundt i den store klatreborg.

Eleverne kan også springe op på gyngerne, spille sammen i boldburet. Eller de kan slippe fantasien og kreativiteten løs som små entreprenører i den store sandkasse.

Sund læring og bevægelse øger appetitten. Den drager skolens dygtige køkkenpersonale omsorg for, når de tre gange i løbet af dagen tilbereder og serverer sund skolemand for eleverne.

“Børn kan”, og derfor har den enkelte elev ansvar for at tage kontrol over sine handlinger og sit sprogbrug.

Vi forventer, at eleven møder frem hver skoledag og til tiden og er veludhvilet. Også at lektierne er lavet og i øvrigt har styr på skoletasken med bøger, penalhus mm. Forældre og elev deler ansvaret for dette

 I undervisningen forventer vi, at eleven er fokuseret, lytter til de andre og først siger noget, når man har fået ordet af læreren.

Parkskolen prioriterer, at eleverne har et godt sammenhold på tværs af hele skolen. Og at eleverne optræder med ansvar over for hinanden.

Alle klasser har en venskabsskabsklasse. I dette fællesskab kan en ældre klasse besøge sin yngre venskabsklasse og læse højt eller hjælpe med matematikopgaverne.

Ved sportsarrangementer tager de ældste elever hånd om de yngre elever. De følges ad og laver aktiviteter sammen.

I skolens kantine spiser eleverne sammen med deres klasse og lærere.

Ved at eleverne i forskellige situationer hygger sig og hænger ud med hinanden, knytter de venskabsbånd. Dette er med til skabe tryghed og forebygge mobning.

Eleverne er på skift kantinedukse. Efter måltiderne hjælper børnene med at rydde af og feje gulvet.

Det sker også, at elever fra de ældre klasser hjælper til i køkkenet med at tilberede maden. 

Undervisningstiden på Parkskolen er mobilfri for at sikre fokus i timerne. Det samme gælder tiden i SFO’en. 

Udover et øget fokus i undervisningen hjælper denne ordning til, at eleverne er mere sociale med hinanden. 

Elevernes mobiltelefoner indsamles i begyndelse af første time og udleveres når skoledagen er forbi. Der kan i fx alternative uger laves andre regler for enkelte klasser. 

Hvis forældre i særlige tilfælde har tungtvejende årsag til at komme i kontakt med eleven i undervisningstiden, kan man kontakte skolens kontor. 

Intentionen er at give eleverne et rum uden mobilens forstyrrelser – et rum, hvor der er fokus på læring og på at være sammen med sine klassekammerater.

Klassekvotient

Parkskolen ønsker at sikre god tid og nærvær til den enkelte elev og vurderer derfor de forskellige klassers kvotienter individuelt pr. klasse.

Som udgangspunkt er der op til 20 elever i klasserne i indskolingen, 22 i mellemtrinnet og 24 i udskolingen. 

Ved optag af nye elever foretager skolens ledelse en vurdering sammen med den pågældende klasselærer, om klassen kan rumme en ny elev. 

Derfor kan nogle klasser have flere elever end det fastsatte udgangspunkt, mens andre klasser vil kunne lukkes for nye elever, selvom der er færre elever i klassen end det fastsatte udgangspunkt. 

Vores klassekvotient er med andre ord vejledende, da vi altid tager udgangspunkt i de enkelte klasser med hovedfokus er børnenes trivsel og læring.

Klasselokale på Parkskolen Herning

VORES VÆRDIER

To børn læser en bog sammen

Lille friskole

Parkskolen har ét spor – altså ingen B og C klasser. Samtidig har klasserne en størrelse, hvor læreren kan have blik for hvert barns trivsel og faglige udvikling.

Børn i bibliotek leder efter bøger

Folkeskolens prøver

Parkskolen er prøveforberedende skole, og eleverne i 8. og 9. klasse går således til folkeskolens afgangsprøver.

Kreativitet og bevægelse

Vores overbevisning er, at Børn KAN. Også når de i større undervisningsforløb bliver udfordret på deres kreativitet. Det sker i indskolingen, hvor står på de meget skrå brædder efter at have inviteret familierne ind til cirkusforestilling. Og når de ældste elever foran et større publikum optræder, synger og spiller og sig gennem en musical.